Annons:
Etikettwhiskyhistoria
Läst 3184 ggr
[Göstage]
2018-05-01 13:36

Är detta Sveriges första whiskyproducent?

Enligt journalisten och whiskyforskaren Carl Lönndahl producerade Göteborgs jästfabrik i nuvarande Mölndal ungefär 200 flaskor whisky om året i slutet av 1800-talet, troligen med början 1888.

Nu är drömmen att försöka hitta en oöppnad flaska av whiskyn. En sådan kan vara värd miljontals kronor, tror Lönndahl. Ingen vet hur västkustwhiskyn smakade, men det spekuleras i att den kan ha varit rätt rökig.

Källa.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-05-01 14:02
#1

Spännande om det är så, och det vore kul om någon har en flaska i sin samling.

[Göstage]
2018-05-01 14:12
#2

Största chansen att hitta en oöppnad flaska är nog om det ligger någon på Mölndalsåns botten. Jästfabriken låg alldeles efter ån, och på den tiden skedde en stor del av godstransporterna på ån.

[Göstage]
2018-05-01 14:45
#3

Lite lustigt att uppgiften om whiskytillverkningen slås upp i media som det skulle vara någon tidigare okänd uppgift. På sidan 188 i Mölndals stads jubileumsskrift 1922-1947 finns en artikel om brännvinstillverkningen på fabriken. Där får man får veta såväl att det gjordes whisky där samt vilket år man påbörjade den produktionen.

"År 1888 är ett märkesår enär aktiemajoriteten överflyttades till Göteborg, där styrelsen fick sitt säte. Året därpå anlades ett reningsverk för sprit, vilket möjliggjorde tillverkning av såväl finare brännvinssorter som förskärning av cognac, varjämte även tillverkning av whisky och punsch upptogs. Denna tillverkning pågick ända till 1909."---

Håkan Staaf
2018-05-01 15:55
#4

1) Det var för vem som helst att hitta, och lusläsa denna skrift.  Det var det ingen som gjort förut. Därför har det varit V&S som har ansetts börja tillverka whisky 1955 (med försöksdestilleringar på Reimersholme 1945-1952), och sälja Sveriges första whisky (Försäljningstart december 1961).

2) Man trodde att all whisky som lagrats i fat i Mölndal omdestillerats (enligt skrifter), och blivit renat och snaps etc. Vad som inte alls varit känt är det man hittat i ett arkiv (Sollentuna Kommun), som visar att man verkligen sålt whisky på marknaden. Destilleringsår 1888-1909)

Här nedan är lite som jag tidigare sammanställt om Göteborgs Jäst och Spritfabrik;

Göteborgs jästaktiebolags spritfabrik (Mölndal på kommungränsen till Göteborg)

Nedlagt

Destilleringsår whisky 1888-1909

Detta är det första svenska destilleriet som tillverkar whisky.

Så här stod det i Malmö Allehanda 15:e aug 1892;

"Med anledning af en notis under rubrik Svensk Whisky, hvari omtalas, att Linköpings jäst- och spritfabriksaktiebolag hade för afstgt att vid denna afaf detta bolag inköpta Helsingborgs pressjästfabrik tillverka svensk whiskyoch att Helsingborg i så fall skulle blifva platsen för den första whiskyfabriken i norden, har disponent Olsén meddelat, att tillverkningen af whisky efter skotsk metod sedan fyra år egt rum vid Göteborgs Jästaktiebolags spritfabrik, presenten i närheten af Göteborg.

Ehuru något sådant fabrikat derifrån ännu ej blifvit utsläppt i markanaden, enär whisky tillverkad efter denna metod måste hållas lagrad närmare fem år."

Redan år 1876 ökades aktiekapitalet till 120.000 kronor för er forderliga utvidgningar och nybyggnader.

1 november 1884 ödelades emellertid fabriken av eldsvåda men nybyggdes och fabrikationen återupptogs i augusti 1885.
År 1888 är ett märkesår enär aktiemajoriteten överflyttades till Göteborg, där styrelsen fick sitt säte.

Året därpå anlades ett reningsverk för sprit, vilket möjliggjorde tillverkning av ‘såväl finare bränn vinssorter som förskärning av cognac, varjämte även tillverkning av whisky och punsch upptogs. Denna tillverkning pågick ända till 1909.

1891 fördubblades aktiekapitalet till 240.000 kronor genom överföring av besparade vinstmedel.

Emellertid skulle snart hårda år komma. Genom tillkomsten ‘av nya fabriker blev den förut hårda konkurrensen än hårdare.

Den förde slutligen till nedläggande av icke mindre än fyra fabriker.

Enligt försäljnings siffror för whisky så är det väldigt små mängder som sålts. Det är uppskattningsvis runt 100 flaskor whisky som sålts årligen.

[Göstage]
2018-05-01 16:30
#5

Fast någon lusläsning behövdes faktiskt inte i mitt fall, bekväm som jag är så googlade jag helt enkelt på whisky och jästfabriken och hittade uppgiften  ovan(även om jag kände till skriften sedan tidigare).

Kan f.ö. tänka mig att lokalhistorikern Lars Gahrn visste detta och kan ha mer att tillföra. Tänkbart att det kan finnas handlingar i Mölndals stadsarkiv också.

Trevligt hur som helst om den svenska whiskyhistorien visar sig vara sjuttio år äldre än vad som varit officiellt känt.

(Edit: hade precis hittat samma klipp från 1892 på KB på nätet och lagt in det, men då kan jag ta bort det igen.)

carllonndahl
2018-05-28 14:55
#6

Hejsan, hoppar också in här eftersom jag själv gjort dokumentären. Som svar till Göstage om att man i media blåste upp infon:

Precis som Håkan säger så har det varit ett allmänt känt faktum att Vin & Sprit tillverkade och sålde den första whiskyn. Dvs informationen om Göteborg har funnits där men ingen har tidigare funnit det när de letat om whiskyhistoria. Detta förmodligen pga att man varit tvungen att leta specifikt om Gbg:s jästfabrik alternativ haft tur och sprungit på det. I vårt fall var det alternativ två när vi forskade om ett annat företag.

Sen är det också så att knäckfrågan var om den sålts eller ej. Att det tillverkats whisky (både laglig och olaglig) är det nog ingen tvekan om, men har den sålts? När vi tillslut fann den infon var saken klar.

Hoppas du gillade dokumentären!

Carl

Annons:
[Göstage]
2018-05-28 15:26
#7

#4 #6 Två bra klarlägganden - det var väl mest den braskande rubriken i Expressen som jag reagerade på. Att det är seriös forskning som lett fram till de nya rönen tvivlar jag inte på. Sedan är det ju enkelt att utifrån dem få fram kompletterande dokumentation en annan väg, som jag gjorde.

Skam till sägandes har jag inte sett dokumentären…☺️

carllonndahl
2018-05-28 16:44
#8

#7 då är det väl dags:) jag ska vara ärlig och säga att chansen att hitta en flaska känns ytterst minimal just nu. E ju så att runt kanske 200 flaskor såldes per år (baserat på intäkterna) och isf talar vi om runt 3000-4000 flaskor totalt. Om de såldes till konsument eller restauranger är inte heller klarlagt. Men vi fortsätter leta!

[Göstage]
2018-05-28 16:47
#9

#8 Bara att önska lycka till! Vet du om någon har sett etiketten på tomflaska eller liknande?

carllonndahl
2018-05-30 16:31
#10

#9 nej , men vi jobbar på det med. Såklart var förhoppningen att iom att vi fick ut nyheten så skulle det röra lite på sig och någon ”minns” något. Men än så länge inte speciellt mycket alls. Men nu jobbar vi med två lokalhistoriker i Göteborg för att finna mer. Bland annat genom etikettarkiv:)

[Göstage]
2018-05-30 17:09
#11

#10 Låter bra!  Kanske finns en gammal tomflaska i någon antikbod eller på ett loppis. Jag hittade för många år sedan av en händelse en literflaska (tom…) med konjaksetikett från Platins Vinbod i Göteborg från tidigt 1900-tal i en antikaffär.  (Flaskan fick min bror, som traktade efter en literflaska.)

Upp till toppen
Annons: