Annons:
Etikettskotsk-single-malt
Läst 13266 ggr
[fritte1974]
2016-09-04 12:32

ny börja singelmalt kan nån rekomdera nått till

till mig ej amerikansk

Annons:
JazzBass
2016-09-13 14:38
#1

Vet inte riktigt vad du gillar eller hur dyra whiskyn du kan tänka dig, men om du vill ha en elegant och välbalanserad icke-rökig whisky kanske en Dalwhinnie 15, Oban 14 eller Glenmorangie standard (10-årig om jag minns rätt) kunde vara en bra början? De är inte de allra billigaste single maltarna men inte jättedyra heller. 

Vill du däremot ha nåt rökigt så är mina favoriter Lagavulin 16, Bowmore 15 och Caol Ila 12. Talisker har jag smakat på nån gång och de har varit riktigt goda, likaså Ardbeg, Laphroaig och så vidare, men dessa har jag mindre erfarenhet av.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carrosh
2016-10-25 23:39
#2

Egentligen är det väl bara att prova sig fram, det är enda sättet att lära sig vad man gillar smakmässigt. Kan vara en idé också att läsa sig till lite information om olika whiskysorter, rökighet, lagring och destillerier osv.

Vill du slippa köpa en massa flaskor från bolaget kan du ju testa dig fram på krogen. Finns det någon krog i närheten av dig som har ett stort utbud av whisky? Då kan du testa dig fram med 1-2 cl och skriva upp vilka sorter du gillar, vilka du inte gillar och sedan jämföra olika saker såsom rökighet och smak.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: