Annons:
Etikettwhiskytips
Läst 101972 ggr
Bejbymoose
10/13/15, 6:16 PM

Små whisky prover

Hej! Går i julklappstankar till min sambo som tycker mycket om whisky. Finns det små prover på typ ~10cl att köpa någonstans? :)

Annons:
Lia
10/13/15, 6:34 PM
#1

Större än du tänkte dig, men detta var allt som fanns på systemet i alla fall: http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/avec-53004

JazzBass
10/20/15, 8:21 AM
#2

Jag har aldrig sett några så små flaskor av högklassig whisky, och då jag själv är en whiskyälskare skulle jag tveklöst uppskatta en flaska av nån specifik fin sort mer än de man hittar i småflaskor, typ Jameson och dylikt. Jag kan säkert hjälpa till med rekommendationer om du bara kan svara på några frågor: Hurdan whisky brukar han gilla? Vad har han i barskåpet för tillfället? Har han några favoritsorter? Hur mycket får det kosta?

Jag är själv mest för skotsk single malt och har klart mest erfarenhet av dem. Här är några av mina favoriter som inte är alltför superdyra:

Rökiga: Lagavulin 16 årig, Caol Ila 12-årig, Bowmore 15 (12-åriga också bra), Laphroaig 10

Icke (eller bara svagt) rökiga: Dalwhinnie 15, Oban 14, Balvenie Doublewood 12, Glenmorangie 10,  och inte att förglömma: svenska Mackmyra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bejbymoose
11/5/15, 12:25 PM
#3

Hej JazzBass! Tack för bra input!
De jag vet att han tycker om är några av de du nämner (Vet dock ej siffror och liknande..) Men: Lagavulin, Laphroaig, en uppdrucken flaska Bowmore står  här hemma. även en som heter Diplomatica är uppdrucken.

Priset är inte jätte viktigt, men ge gärna förslag i olika prisklasser,  400-900 cirka.

JazzBass
11/5/15, 12:46 PM
#4

Hej! Det låter då som att han gillar rökiga sorter. Tolvåriga Caol Ila är ett väldigt bra alternativ om han är nyfiken att prova nånting nytt. Ardbeg lär vara väldigt bra också. Vill du ha nåt riktigt extremt så kan någon av Octomore-serien från Bruichladdich vara nåt. De lär producera världens i särklass rökigaste whisky. Recensioner även på svenska finns, beskrivs bl.a. som skogsbrand i ett glas. Själv har jag provat eller ens sett nån av dessa, men jag köpte en icke-rökig Bruichladdich i London för några år sedan, med cyan/grönfärgad flasketikett. Den var en mycket trevlig bekantskap, så jag har förtroende för det destilleriet. Nån större flaska än en halvliter skulle jag dock inte köpa av Octomore, eftersom den lär vara så extrem.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bejbymoose
11/5/15, 1:09 PM
#5

Ska kolla upp Caol lla och Ardbeg! :)
googlade lite på Octomore, hade varit häftigt att köpa den men verkar vara väldigt svår att få tag i, och lite tråkigt med det dyra priset. (där skulle de släppt små flaskor)

VästkustFia
11/19/15, 9:50 PM
#6

En god vän åkte runt i Skottland för några år sen och kom hem med en förpackning med ca 10 småflaskor av olika märken, minns dock inte exakt vilka, säkert inget jätteexklusivt men det var i alla fall bra sorter. Kanske kan du hitta olika varianter av något liknande om du söker på nätet? I första hand skotska hemsidor då.

Annons:
[Tojje]
1/6/17, 12:53 PM
#7

Finns en oberoende buteljerare som släppt några 3 pack med småflaslor som heter auld rare , har även en egen hemsida och levererar genom Systembolaget . Jag har själv beställt 2 st olika 3-pack och hoppas det ska komma mer sånt för oss som är nyfikna på nått nytt! 👍😀

Upp till toppen
Annons: