Annons:
Etikettsamla-whisky
Läst 11181 ggr
Lassiega937
2012-06-07 16:48

ca 40-50 år gammal whiskey?

Hej!

Jag har nyligen kommit över en ca 40-50 år gammal flaska av Long John whiskey,

är de någon som vet vad en sån kan vara värd?

Tacksam för svar!  Mvh//

Annons:
Zabbio
2012-06-08 10:32
#1

ca 700-900kr enligt nån som pappa letade upp och ringde. :3 Det är tydligen ett vanligt märke.

(men han vill inte öppna den ändå ;) )

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Kippei
2012-08-01 00:12
#2

Svårt att sätta ett värde på en whiskey som inte är speciellt speciell.

Enda sättet att ta reda på detta är att slänga iväg ett mail till systembolagets dryckesauktion för en värdering.

http://www.systembolaget.se/Tjanster/Dryckesauktioner/Vardering/

Skicka gärna ett inlägg som du får den värderad kanske värt att köpa en billig flaska blended och förvara i källaren.

Bogey
2012-08-01 13:59
#3

Fast whiskey som lagras på flaska blir inte bättre, bara äldre. Det är lagringen på fat som ger karaktären och smakerna.

Kippei
2012-08-01 18:44
#4

Självklart är det så till stor del. Men det är inte samma whisky idag som för 40 år sedan. Long John har säkerligen bytt metoder på hur de producerat sin whisky under de åren. Det finns många faktorer som kan göra att den ökat i värde.

Jag tror att det är mycket möjligt att den kan bli bättre av att ligga i flaska några år precis som med vin att whiskyn kommer oxidera och utveckla ny smak och få lägre alkoholhalt med tiden.

Bara för att whiskyn lagrats länge på fat behöver inte betyda att den bli bättre.

[molly1974]
2015-11-14 15:25
#5

Det beror på så många saker hur flaskan är hur full flaskan är årtal på den mm

jag hjälper till privat mailj

Upp till toppen
Annons: