Annons:
Etikettwhiskydrinkar
Läst 24277 ggr
Mitralis
2011-12-27 13:10

Whisky och cola?

Har för mej att jag nån gång för ca 13 år sedan drack whiskey med cola och jag har för mej att jag gillade det lite grann i alla fall Obestämd

Vilken Whiskey är godast att blanda med?

Jag gillar lättdruckna sorter som inte är så rökiga. De får gärna vara lite söta Skrattande



Annons:
Alex
2011-12-27 13:41
#1

Jack Daniels brukar ju vara lite standard att blanda med cola. Finns ju faktiskt även färdigblandat på burk nu för tiden. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mitralis
2011-12-27 14:10
#2

Nämen se där! Skrattande Vad enkelt det blev. Måste kolla om det finns på bolaget här Glad



Bogey
2012-05-16 23:58
#3

Personligen har jag svårt att förstå varför man ska blanda ut en Whisky eller Whiskey. Varför köpa en Whisky eller en Whiskey som är så dålig att den måste blandas ut.

Bättre då att köpa en god vällagrad single malt som går att dricka utan utspädning, tycker jag.

t-bird63
2012-05-17 06:19
#4

Du är så klok Bogey. Glad

Mitralis
2012-05-17 19:29
#5

#3 Jag förstår att det kan vara svårt att förstå, får ofta den reaktionen Glad Grejen är den att jag inte gillar när jag känner alkoholångor och om man blandar en 2a Jack med Cola så blir det smak, men inga alkoholångor.

Såg idag att de sålde Jack & Coke på BiteLine, men jag hade bilen Rynkar på näsan



Kippei
2012-08-01 00:25
#6

Allt går att blanda med cola!

Fast jag håller med Bogey till stor del!

En 4 whisky och cola i form av grogg tycker jag är lite slöseri på både cola och wiskey.

Men jag kan tipsa om att prova att bara några droppar/tesked cola i en wiskey kan göra susen och ge en underbar smak upplevelse precis som att bara ha en stänk vatten eller is i.

Annons:
Bogey
2012-08-01 00:55
#7

När vi nu ändå är inne på att förstöra whiskey så kan jag tipsa om att blanda sockerdricka i whiskien.

Min svärfar gillade Lauders och sockerdricka så när han kom på besök gällde det att ha Lauders eller nån annan billig blended hemma för han blandade alltid sockerdricka i sin whiskey oavsett vilken whiskey.

Kan dock hålla med om att det blir en ganska läskande whiskey-drink av det som funkar varma sommardagar men det har inte så mycket med whiskey-drickande att göra.

Mitralis
2012-08-01 11:58
#8

#7 åå, måste provas. Jag blandar också nästan allt med sprite, eller liknande, att jag inte kom på att man kan göra det med whiskey också Skrattande



vale46
2012-08-16 22:56
#9

Har blivit bjuden på en såkallad seven seven,som är en blandning av Jack Daniels och seven up.De var ingen hit precis.Rynkar på näsan

Silvestris
2012-08-24 21:47
#10

Det viktigaste om man tänker grogga på whisky är väl att man väljer en sort som inte är rökig.

Mitralis
2012-08-24 22:07
#11

#10 Det ska jag försöka komma ihåg Glad



[GIKmio]
2012-11-01 18:41
#12

Whisky ska drickas rent Flört

Micke_L
2012-11-29 21:58
#13

om man har en gammal Grants som står å dammar så går det bra att hälla i lite choklad mjölk.

om vi nu ändå ska förstöra nån whiskey menar jag

Annons:
Silvestris
2012-11-29 22:07
#14

Hembränt funkar också i chokladmjölk, men HB är såklart inget jag rekommenderar.

Mitralis
2012-11-30 21:22
#15

Gin och julmust drack jag förra helgen, det kommer jag att göra om Glad



VästkustFia
2013-09-27 00:48
#16

#10 Jag brukar inte grogga på whisky förutom Jack & cola någon enstaka gång men kommentaren om att undvika rökiga sorter satte fart på min experimentlust 🤔☝️

En skvätt av någon riktigt rökig whisky blandad med grönsaksjuice, ett stänk tabasco och massor av is SKULLE kunna funka som en variant av Bloody Mary. Gissar att det antingen blir fasansfullt äckligt 🤮 eller fantastiskt gott 😃. Får nog pröva i helgen… men bara på mig själv till att börja med, för säkerhets skull.

Bogey
2013-09-27 15:51
#17

#16 Låter fruktansvärt men du måste defenitivt återkomma med resultatet av dina experiment.

VästkustFia
2013-09-27 23:58
#18

Nu har jag testat! Fick bli en liiten en eftersom jag ska upp och jobba imorgon.

Först gjorde jag bara som jag skrev här ovanför och det var väl sådär. Sen kom jag på vad som fattades och blandade i lite riven pepparrot och kan man tänka sig - jag tyckte det blev riktigt gott! Kan definitivt tänka mig att göra den igen och bjuda väl valda, ej lättchockade vänner på.

Så här kommer receptet:

1 del rökig whisky (jag tog Caol Ila 18 år, rejält rökig om än inte en av de allra värsta rökbomberna)

8 delar grönsaksjuice (kanske hellre 10 delar om man gör den utan is; tomatjuice går säkert också bra att använda)

Ett par stänk tabasco

Riven pepparrot efter tycke och smak

Blanda om ordentligt och servera med isbitar eller iskyld!

Nån som vågar…? 😉

Upp till toppen
Annons: