Annons:
Etikettwhiskytips
Läst 7632 ggr
WinterPrince
2011-09-06 07:57

Kylstenar

Jag surfade runt och stötte på något som kallas kylstenar.

Whiskey on the rocks, utan att det blir utspätt.

Har någon här stött på dessa? Det jag undrar egentligen är om det finns någon riktig butik man kan köpa dom i eller bara online?

Själv dricker jag inte Whiskey (fast jag vann en på jobbet) men stenarna ska bli present.

Annons:
t-bird63
2011-09-09 16:15
#1

Jag har en uppsättning kylstenar och tycker nog att dom är mer roliga än bra. Till saken hör nog också att jag helst dricker whiskyn rumstempererad med en skvätt vatten i.

Silvestris
2011-09-13 11:32
#2

Vi har sådana och de köptes vad jag minns i butik. De är gjorda av täljsten så håll ögonen öppna efter butiker som säljer täljstensprodukter (vissa köksbutiker gör det). Däremot är de som sagt mer roliga än bra. Dels upplever inte jag att de kyler särskilt bra men så är även jag en sådan som helst dricker whiskyn rumstempererad.

AnnaLundin
2011-11-08 12:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

De finns att köpa både i butik och i webshopar.

Täljstenen har en unik förmåga att hålla såväl kyla som värme både bra och länge. Men det man kan vara medveten om är att vanliga isbitar lägger sig och flyter uppepå vätska och enligt fysikens lagar stiger ju värme uppåt, så det översta skiktet som har högst temperatur blir nerkylt av isen som flyter just där. Där är väl kanske stenarnas baksida då. Man får se till att lägga stenarna i glaset först och att whiskyn blandas runt lite i glaset så att den kalla drycken i botten blandar sig med det övriga.

Om man inte hittar dem någon annanstans så går det att beställa från mig också. Just nu erbjudande inför fars dag - 125 kr inkl frakt, beställ senast onsdag.

Lindbygarden
2011-11-08 14:05
#4

Stenarna går också att lägga i ex vodka eller gin samt också i alkoholfria drycker.

Men man kan också hålla värmen i ex te och varm choklad eller som nu i jul - glöggen.

Men det är viktigt att dels låta stenarna torka ordentligt efter tvätt, går att diska i diskmaskinen, men också att man kyler alt värmer dem tillräckligt länge.

Dessutom som hippoteket skriver så lägg i stenarna först i glaset och häll vätskan över.

(Vet att det inte har med whisky att göra men ett litet tips om man inte vill ha dem i whiskyn men ändå har stenar hemma.)

Upp till toppen
Annons: