Annons:
Etikettwestern-och-northern-highlands
Läst 2831 ggr
Bogey
2011-03-16 22:44

Geln Garioch - 1797 Founder's Reserve

Highland single malt 439:- (beställningssortimentet)

Kände det var dax för ett personligt omdöme igen, fast det börjar kännas som jag är ganska ensam här inne förutom möjligen t-bird63. F.ö så länkade t-bird63 till en artikel om just denna whiskey och nåra till i sin tråd "Värdens godaste whiskey". Nu hittade jag inte Glen Garioch 12yo så det fick bli den  här varianten istället.

Doft:
Ännu en whiskey med behaglig doft man kan sitta och sniffa ett tag på innan man dricker. Den här har en doft som inte är så typisk whiskey i min näsa. Den drar faktisk lite åt cognac om ni frågar mig.
Doften är aromatiskt fruktig med en lätt söt ton av vanilj, men det finns fler dofter där som jag inte riktigt kan idntifiera

Smak:
Det första man känner när whisky'n landar på tungan är en påtaglig sötma med en lätt syrlighet. När man sväljer blommar det ut en kryddig eksmak med toner av frukt och en hint av kola. Den kryddiga eksmaken hänger kvar förvånansvärt länge. Ovanligt lång eftersmak för att vara en "orökig" whiskey även om den inte är så lång som hos de lite tyngre rökiga.

En väldigt god whiskey för det priset. Visst den är inte billig men inte heller särskilt dyr om man jämför med en del andra. Med tanke på den komplexa smaken får man ganska mycket bang för pengarna. Jag tycker den passar bra som avec eller bara att njuta i favoritfotöljen/soffan. Vill man ha lite rökigare så kanske Port Charlotte som jag recenserat tidigare kan vara ett alternativ.

Annons:
Bogey
2011-03-17 17:56
#1

Sajtvärden kan få rätta min felstavning av Glen. Såg inte min tabbe innan gick och la mig igår, annars hade jag rättat själv.

Lite dåligt av iFokus att bara ge möjlighet till rättning under 1 timme. De flesta andra forum kan man gå in och rätta i princip hur länge som helst efteråt.

[trumman]
2011-05-04 16:07
#2

Ge inte upp, jag är här också! Om än inte en frekvent skrivare, så en ock mer ihärdig LÄSARE! :D

Upp till toppen
Annons: