Annons:
Etikettirländsk-whisky
Läst 164099 ggr
CarpetDiem
4/8/09, 1:09 AM

Irländsk Whisky- inte bara Jameson och Tullamore

Fast de är de märken man kommer närmast i kontakt med. En Irish Coffee tycker jag ska göras på Jameson.
Där tycker jag personligen att den passar bäst.

Av någon outgrundlig anledning har jag svårt för detta märke och att dricka den som den är.

Måste också säga att Irland är en näst intill vit fläck på min whiskykarta.

Men det finns, enligt nära bekanta, några riktiga höjdare som ex. Grennore och Connemara.

Vilken är din favorit?

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
Tatsja
4/8/09, 8:25 AM
#1

Håller med om att Jameson passar bäst i irish coffee. Har fått black bush en gång, men den tycker jag passar bättre att dricka som den är.

När det gäller irländsk whiskey så har jag två favoriter. Black bush och Paddyn. två olika smaker, men väldigt goda. Black bushen är nog den som är lite godare. Den är len på något sätt. Om ni förstår vad jag menar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Freke
4/13/09, 3:29 AM
#2

Irish Whiskey tycker jag "personligen" är lite för snäll.. trots att jag har irlänskt påbrå.. Glad

Men viist finns det drickbar, även där..

Bushmills
Clontarf singel malt
Tyrconnell
Connemara
Redbreast

Greenore

Clontarf
Tullamore Dew
Jameson
Paddy's
Power's
Killbeggan

Black Bush
glömde Midelton

Tyvärr så tycker jag personligen att de Whisky's som är lite mer smak i har en tendens till att nästan bli "spritiga" det blir lite lösningsmedel av det hela? Vet inte om det bara är min smak eller om andra har samma känsla?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Freke
4/13/09, 3:38 AM
#3

Ett förslag på att göra en Irish Coffeé är:

Skippa farinsockret

ta lite kahlu'a istället den blir mycket godare och tänk på konsistensen på grädden är mycket viktigare än vad folk verkar tro..

Så som det bör drickas, är det kontrasten mellan varmt och kallt man egentligen är ute efter..
Så för att det ska bli en riktigt bra upplevelse ska det inte vara kolsyre vispad grädde, den ska vara rinnande men inte så mycket mer.. Sen drick den inte med sugrör, inte röra runt utan låt överläppen svalkas av den kalla grädden och få varmt kaffe med Whisky smak på underläppen..

Upplevelsen blir så mycket mer..

Sen lite historia: Drinken ska enligt utsago komma ifrån en engelsman som tyckte, Irlänsk Whisky=Skit, Kaffe=Skit så tillsammans kan det inte bli sämre.. än som sämst = skit

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Phryxe
4/13/09, 6:49 PM
#4

Gillar Tullamore Dew. De irländska blended-sorterna är rätt ofta milda i smaken. Lättdruckna.

CarpetDiem
4/13/09, 7:42 PM
#5

Freke,

Du har koll på detta. Vad jag vet ska väl ingen "skiktad" drink röras om eller drickas med sugrör. Vad är i så fall vitsen med jobbet att skikta drinken?

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Freke
4/13/09, 9:25 PM
#7

Ja det är frågan det??

Svenskar har en lustig vända på att dricka IC på??

Blir mest frustrerad av att se det.. när man vet hur gott det kan vara..

Den enda skiktade drinken som jag kan gå med på att dricka med sugrör är Pousse Café eller Regnbåge på svenska, där 5 eller fler sorters sprit skiktas i ett och samma glas..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Tatsja
4/14/09, 9:35 AM
#8

Tycker detta att de ska röra om är ett fördärv. Minns när jag var på en ålandsbåt och intill satt ett par. Han köpte en regnbåge till tjejen och bartendern kämpade för att få den vacker i sina lager, Det första hon gör, är att röra om. Första gången jag såg en bakom disken gråta. Även killen bler sur på tjejen.

Han ville hon skulle få smaka något gott och sen förstörde hon den. Sen tyckte hon inte om den rörd. Blev för stark.

En del behöver lite vett i drickat.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Freke
4/14/09, 12:12 PM
#9

Ja jag har råkat ut för samma sak, när man tillbringar 20min för att hälla upp det så det ser riktigt snyggt ut och smakerna är definierade..

Sen rör personen ifråga bara runt allt?! Det är så man vill klappa till dom, men man brter ihop istället, så ger man dom en shot.. som jag vet däckar en elefant inom 7min.. Hmmpf

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Tatsja
4/15/09, 9:22 AM
#10

Freke, Kan nog hålla med om att man vill ge dem en smäll. Varför beställa något så gott och vackert som regnbåge och sen förstöra den.

Hade en vän som alltid ville ha den ute, sen tog hon sugröret och rörde om inför bartendesn ögon. Hon ville provoxera. Se om han vågade göra något. Men hämnden är ljuv. En gång när hon beställde den, så gjorde han efter konstens alla regler, ställde glaset på disken och tog en liten visp och viskade.

Blicken var ungefär, nu hann jag före. Gissa hon blev sur och jag skrattade. Efter den dagen tror jag inte hon vågade beställa regnbåge.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Anne
4/15/09, 11:58 AM
#11

Har en flaska Bushmills men det är nog det enda irländska…  En väninna rekommenderar Bushmills Black - att dricka rent - , men jag har inte provat själv.

Tatsja
4/16/09, 10:06 AM
#12

Anne, prova Paddy eller Black Bush. Men godast är de att bryta Guinness med.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Freke
4/16/09, 12:36 PM
#13

Skulle även rekomendera Killbeggan

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
raphanus
5/22/09, 5:18 PM
#14

Jag ägnar mig åt körsång, och måste hålla rösten något så när i trim. Jameson tog död på rösten, så irländsk whiskey låter jag bli hädanefter.

Freke
5/22/09, 9:51 PM
#15

Haha… själv har jag under en period av livet försökt att döda rösten med Whisky… Gick inte allt för bra, den dog en stud men sen komden tillbaka lika starkt som vanligt..

Men Jameson är trots allt inte psynonymt med Irlänsk whiskey..
Det finns andra sorter att utforska om rösten håller eller inte…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

jagga-ewe
1/5/10, 2:55 PM
#16

Jameson kan faktiskt vara bra för rösten, om man gör en Hot Whisky av den.

Jameson efter smak, hett vatten, samt en citronskiva med kryddnejlikor i. Drickes så hett man klarar av o hjälper faktiskt riktigt bra mot förkylning som satt sig i halsen. Slöseri på sprit, jag vet, men det måste vara virre i för att det ska funka. Så då tar man Jameson. :)

Lärde mig detta "recept" när jag bodde i Dublin, det var även barkeeps där som sa att det ska vara just Jameson.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Talisker
1/5/10, 10:29 PM
#17

Jag har inte provat så mycket Irländsk whisky men det kanske beror på att de jag provat bara smakar konstigt

Jameson, Tullamore Dew tycker jag smakar illa som de flesta blended fast med bismak.

Tyrconnel alldeles för söt visst den ska ha Honungssmak men inte av en helburk per flaska.

Black Bush är väl den enda jag hitills provat som är ok

t-bird63
1/7/10, 3:20 PM
#18

All whisky är bra för rösten, efter rätt antal glas så sjunger till och med jag. Tyst

CarpetDiem
1/8/10, 1:47 PM
#19

Vad är det man säger… efter några glas sjunger man hellre än bra?

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

t-bird63
1/8/10, 2:02 PM
#20

Så sant, så sant. Det är nästa så Oldsberg åter bättre. Skrikandes

Annons:
Talisker
7/17/10, 12:12 AM
#21

Syrran hade med sig en Connemara hem till mig för 2v sedan o den har faktiskt blivit en favorit o för knappa 23£ i London rena fyndet. Den är väldigt skotsk i smaken det enda jag kan klaga på är att den är lite fattig i eftersmaken

Upp till toppen
Annons: