Annons:
Etikettspeyside
Läst 3605 ggr
Bogey
5/20/09, 1:46 AM

anCnoc - Highland single malt

Ett litet omdöme om en ny bekantskap. I.a.f. för mig

anCnoc - Highland single malt, 12 år, 329:-
Ny på Systemet sen 1/4.

Doften är ganska svag men lite fruktig.

Smaken är lätt söt med inslag av vanilj. När sötman klingar av finns en lätt antrykning av gräs och örter som övergår i en kryddig eftersmak med en liten beska. Eftersmaken bedömer jag som medellång.

Trevlig bekanskap väl värd sina dryga 300 bagare och som jag kan tänka mig köpa igen.

Länk

Annons:
Tatsja
5/20/09, 9:42 AM
#1

Vad roligt du hittade en som du kan köpa igen. Annars när man ger flera hundra och blir besviken, så känns det hårt.

Vet att jag för många år sedan skulle köpa whisky, Ta något vi aldrig provat, fick jag höra. Rolig flaska kanske.

Hittade en som var utformad som en golfboll. Minns tyvärr inte namnet. Vi hade vänner på besök, där mannen var stor whiskyälskare. Han hade aldrig sett denna flaska, men det blev en positiv överraskning. Tack och lov.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Bogey
5/20/09, 10:40 AM
#2

#1 Jag tar gärna en flarra som är markerad med "Ny" i hyllan, speciellt om det är en single malt och den inte är snordyr. Alltid kul att prova nya sorter.

Själv brukar jag nog undvika flaskor med gimmikar. känns som man bara säljer på utseende snarare än innehåll.

Jag har nog inte blivit besviken ännu även om det är några som inte kommer att återkomma i mitt barskåp då det finns så många andra som är bättre. Före jul upptäckte jag t.ex. BenRiach och det har varit en återkommande favorit hos mig, fast frugan gillar den inte.

Lagom till jul blev jag även sponsrad med ett presentkort så jag slog på stort och beställde en Blackadder Smoking Islay för ca 800 bagare. Hade aldrig köpt en så dyr whisky om jag inte varit sponsrad, men det var en riktig höjdare för mina smaklökar. Cask strength och inte kylfiltrerad. Trodde först jag skulle bli besviken då den knappt luktade nånting, endast en svag rökdoft, men smaken gjorde att den landa snyggt bland topp 3 av de sorter jag provat hittills. :-)

Jag har faktiskt en whisky jag aldrig provat men som många verkar gilla, Caol Ila. Är nog snart dags att den får komma och hälsa på mina andra vänner i barskåpet :-)

Tatsja
5/21/09, 10:10 AM
#3

Lova inte för mycket, Vi kommer kanske allihopa.Flört

Att bli sponsad är nog enda sättet att kunna köpa lite dyrare.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

CarpetDiem
9/16/09, 4:10 PM
#4

Tja,

anCnoc fanns att köpa på Birka Paradise som går på kryssningar mellan Stockholm och Åland. Kostar 399,-/liter. Stod i valet och kvalet i helgen när jag var iväg. Men jag valde en annan Speysidewhisky som jag inte kommer ihåg namnet på just nu.

Den kostade över 500,- för 70cl.
Återkommer med sort…

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Upp till toppen
Annons: