Annons:
Etikettwhiskyprovning
Läst 3003 ggr
raphanus
10/2/09, 8:24 AM

Smakreferenser

Vinprovare har ett stort spektrum av ord de kan tillgripa för att beskriva hur ett vin smakar. Om en vinprovare säger att ett vin är jordigt, kan en annan vinprovare lätt förstå vad det är för slags vin. Även till synes mindre angenäma ord kan fungera som bra omdömesord. Jag har läst om en provare som beskrev smaken av ett vin som "ilsken bäver".

Jag vet inte om det finns någon hävdvunnen vokabulär att ösa ur för oss whiskydrickare. Man hör ibland att det pratas om chokladtoner, citrus, nytjärad båt och så, men jag har känt en smak som jag gärna skulle vilja sätta ett namn på, och undrar om någon annan än jag har känt den.

Jag smakade whisky för första gången på en whiskyprovning. Vi fick sex sorter. Jag antecknade noga hur alla luktade, smakade och kändes i munnen. Någon/några av dem smakade frimärksgummering. Jag har druckit många andra sorters whisky sen dess, och i alla fall kommit fram till, att de sorter som smakar frimärke inte hör till mina favoriter. Dock är det en association som jag fortfarande gör när jag ibland stöter på nya sorter.

Igår gjorde jag det mycket triviala att slicka på ett frimärke, och kände att jag det smakade som något jag känt förr, men kunde först inte sätta fingret på vad det var. Efter en stund kom jag på det! Det smakade naturligtvis whisky, och genast blev jag i minnet förflyttad till mitt livs första provning. Även om frimärkssmakande sorter inte hör till favoriterna, blev den triviala händelsen till en ganska angenäm upplevelse.

Men, som sagt, vad är det som gör att det smakar frimärke? Vad skulle en gammal whiskyräv kalla smaken i fråga? Det låter ju lite ocharmigt, trots allt, att säga om en whisky att den smakar "frimärksgummering". (Men inte lika ocharmigt att säga att ett frimärke smakar whisky.)

Annons:
t-bird63
10/2/09, 11:50 AM
#1

Man ska säga vad man tycker, smakar det frimärke så säg det. Själv har jag lite svårt för dom som har en eftersmak av vanilj och dom jag tycker smakar lite av möglig kokos.

Nu kommer jag sitta här och fundera på vilka som smakar frimärke, det kan bli en trevlig kväll. Tungan ute

raphanus
10/2/09, 12:14 PM
#2

Möglig kokos? Sån otur har då aldrig jag haft!

Jo, jag säger gärna frimärke, men jag vill ju att andra ska förstå vad jag menar med det också. Jag efterlyser därför någon som gör det.

raphanus
10/2/09, 12:24 PM
#3

HA! Heureka! :)

http://drwhisky.blogspot.com/2007/09/malt-mission-2007-162.html

[

](http://drwhisky.blogspot.com/2007/09/malt-mission-2007-162.html)TASTING NOTES:

Not what I would call an appetizing nose, but pretty busy. Herring, brine, bad morning breath. Orange pekoe tea. Strawberry jam. Toast and butter. Fresh raw shellfish and Dark chocolate. Verging on butryic.

Buttery and sweet, green grapes, stamp glue. Soy and fish sauce and smoke, but mainly sweeter, saltier characteristics. Light but full of character. Thin finish of campino.

Bogey
10/2/09, 3:12 PM
#4

Kul, ska kollas!

raphanus
10/2/09, 11:54 PM
#5

Här är ännu en likatänkare! Han skriver:

Stamp glue is another term I use quite frequently and UHU glue, it's purely personal sense of smell, but for some reason I smell or taste these characterisitcs and it's off putting, BUT fish heads, diesel oil, TCP and germoline and i'm happy Confused Laughing

Upp till toppen
Annons: