Annons:
Etikettislay-and-islands
Läst 6741 ggr
Bogey
12/24/09, 10:37 PM

SmokeHead - Islay Single Malt

Hittade en whisky inför julen jag aldrig hade hört talas förut, SmokeHead.

Kunde naturligtvis inte motså frestelsen då priset var överkomligt

Doft:
Lätt syrlig och lätt rökig

Smak utan vatten:
Första smak av både lätt sälta och sötma. Därefter en aning spritig smak av gräsrök (förmodligen torv men jag tycker det har en ton av gräs) Eftersmaken är lång rökig med en aning sötma.

**Smak med vatten:
**Lite mildare och mindre spritig men alla smaker nämnda ovan är där.

Jag tycker den är helt ok. Jag gillar den även om den kanske inte passar i alla humörlägen.

Annons:
CarpetDiem
12/26/09, 10:51 PM
#1

Kul! Måste pröva.

Eftersom det är en Islaywhisky så har du helt säkert rätt med dina smak-kommentarer.
Sältan får de från havet som de har inpå knutarna. Torven kan på vissa platser innehålla örter som kan sätta en liten prägel på whiskyn.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Talisker
12/31/09, 1:56 PM
#2

Jag har hört att det ska vara en Caol Ila med kortare lagringstid

WiktZac
12/31/09, 3:01 PM
#3

Jag tyckte den påminde en del om Caol Ila, men med en hel del av de andra nyanserna utbytta mot mer rök. Jag tycker det snabbt kom en ren rökpelare som sköljde bort alla andra smaker.

En väldigt speciell whiskey som är kul att ha smakat, men jag har svårt att se när den skulle vara bättre än någon annan. Jag tror dock att den fungerar i andra, tredje vågen då i alla fall mina smaklökar är ganska domnade… :o)

//Zac

CarpetDiem
1/8/10, 1:49 PM
#4

Vad har den för ppm-värde? Vet du det?
Med tanke på Octamore som utsett sig själva att tillverka världens rökigaste så vore det kul att jämföra.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

WiktZac
1/8/10, 2:08 PM
#5

Nej, tyvärr. Kompisen som äger den har tydligen smakat båda - men rökigheten upplevde han likadant.

//Zac

jagga-ewe
1/8/10, 4:00 PM
#6

Hmm, låter mycket intressant, o den finns på systemet här i Skara! Tror jag får ta vägen via bolaget när jag går från jobbet idag… :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
CarpetDiem
1/9/10, 5:10 PM
#7

#6 Glöm inte att meddela hur rökig den är. Behövs pulversläckare eller funkar det med några droppar vatten?

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

jagga-ewe
1/9/10, 5:33 PM
#8

Jag tyckte inte den var så grymt rökig. Luktade mer rök än den smakade. För luktade rök gjorde den verkligen. Smaken var lite konstig, var väldigt "tunn", nästan vattnig, precis först, för att sedan växa längre in i munnen. Röken kom i eftersmaken, framförallt om man andas in med öppen mun. Inte den där jättestora eftersmaken som lixom fyller hela munnen, men inte så liten heller. Kanske lite spretig i smaken, inte så rund o fin som äldre whisky kan vara.

Har inte testat den med vatten, får bli nästa gång.

Dock en sanslöst ful flaska o burk, är den designad för att tilltala knuttar med färskt körkort? Inget jag hade valt utan rekommendation, men så väljer jag ofta nytt efter hur burken ser ut. (:

Effekten var dock den önskade, avslappnande o avtrubbande. Precis vad man behöver när man kommer hem efter den sista arbetsdan o bara har arbetslöshet att se fram mot.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Isak
1/10/10, 11:38 AM
#9

Blir att gå ner till bolaget och beställa en flaska till lönen kommer och skapa mig en egen uppfattning av denna dryck.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Upp till toppen
Annons: