Annons:
Etikettislay-and-islands
Läst 6178 ggr
[trumman]
6/23/10, 1:44 PM

Ardbeg Supernova 2010

Det gick en hype runt denna whisky på jobbet, 6 flaskor hade tydligen hittat hit och man bara måste ha en.

Den skall tydligen vara en whisky med riktigt mycket tjära; och det lockar mig riktigt mycket. Samtidigt hörde jag av de som kan (jag lär mig fortfarande) att den var en blek kopia av -09an.

Jag undrar vad god herrar och damer med kunnig näsa och gom kan lära mig om denna, och om den skall få följa med mig på semester; om det nu finns ngra flaskor kvar.

Annons:
[trumman]
6/26/10, 9:23 PM
#1

Ingen som druckit/smakat och har ngt att komma med alltså? :)

Då köper jag en "i blindo" då.

t-bird63
6/28/10, 9:51 AM
#2

Klart du ska köpa en i blindo, sen kan du berätta för oss vad den smakade.Skrattande

[trumman]
6/28/10, 1:11 PM
#3

Det ska jag!

[trumman]
6/28/10, 5:49 PM
#4

Jag skrev:

"(…) skall tydligen vara en whisky med riktigt mycket tjära; och det lockar mig riktigt mycket."

Lol, jag ville bara understryka att: nej, jag tror givetvis inte att whisky innehåller tjära, som några välmenande människor skrivit och påpekat till mig :D

Det jag menar är givetvis rökigheten, ppm-halten i whiskyn och inget annat.

<3

[trumman]
8/2/10, 3:20 PM
#5

Ardbeg Supernova var riktigt, riktigt god tyckte jag (då med några droppar vatten) då det blev ett prov första dagen på semestern.

Mycket riklig "peatyness"/rökighet och tjära (tror det stod ngt om att medelvärde var ngnstans mellan 50-60, och Supernovan spräcker 100+) som bet sig fast och satt där i timmar efteråt. Mycket behagligt en sommarkväll på hällan tyckte jag.

Stark, +60% men inte så att man hostade allt för mycket ;)

Färgen klar och vacker men blev lite grumlig då dropparna vatten kom i, ngt som tydligen är vanligt o den typen av whisky (kommer tyvärr inte ihåg om det beror på att den var, eller inte var chill destilled eller vad det kallas)

Har sedan dess provat lite fler whiskys (anCnoc, Ardbeg 10yrs, Bowmore 12yrs) och måste erkänna mig fast i whiskyträsket. En riktigt trevlig och välsmakande hobby detta.

Tack för en trevlig och informativ sida!

t-bird63
8/2/10, 10:24 PM
#6

Finns det möjligen ett beställningsnummer på den? Den känns intressant…Tungan ute

Annons:
[trumman]
8/3/10, 2:10 PM
#7

Beställningsnummer? Hmm, jag är litt ny i de svängen men enl. Systembolagets sida så har den nr: 20222.

Hade jag haft råd hade jag nog köpt fler av den; gillade den skarpt.

t-bird63
8/3/10, 5:17 PM
#8

Kommer på torsdag. Skrattande Ska bli kul att testa.

[trumman]
8/3/10, 6:05 PM
#9

Härligt :) dela gärna med dig av dina upplevelser här!

[trumman]
8/6/10, 3:16 PM
#10

Idag är det fredag; har du korkat upp ännu eller suger du på karamellen? :)

t-bird63
8/6/10, 3:26 PM
#11

Har precis fått hem den, det doftar lovande rökigt och smutten jag tog smakar mera. Det blir nog först i morgon kväll som jag "inviger" den och det känns som en lång väntan. Foten i munnen

[trumman]
8/6/10, 3:47 PM
#12

:D

Såg det fanns 3 flaskar kvar på bolaget här - men tyvärr tyder dammtussarna i plånboken på att det får vänta med ev. inköp.

t-bird63
8/11/10, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu har jag smakat ordentligt.

Den är väldigt blek i färgen så det är tur att den kommer i grön flaska men där upphör blekheten. Den har en kraftigt rökig lukt som nästan sticker i näsan i outspätt skick. Provat att smutta direkt utan vatten, först känner man rökigheten men sen dör tungan av alkoholen (60,1%) så den kräver enligt mig en rejäl skvätt vatten för då händer det grejer. Jag har testat att blanda 50/50 och det funkar. Den smakar kraftigt av rök, tjära, torv och jag tycker att det finns lite smak av salt i bakgrunden, jag har inte riktig funnit mig tillrätta med den men den växer för varje cl man smakar.

Eller som det står på kartongen:

"This major beast, …isn´t quite a Supernova, much more of a Black Hole. Because once you get dragged into this one, there really is no escaping!"

JIM MURRAY´S WHISKY BIBLE 2010

Annons:
[trumman]
8/13/10, 7:07 PM
#14

Oj, 50/50? Det skulle jag aldrig tordas; jag är å andra sidan helt novis på whisky egentligen också som sagt och just det där med mängd vatten och hur man skall tänka och blanda osv skulle jag gärna vilja lära mig mer om.

Har sökt här på sajten på vatten och whisky etc och läst det som står och förstår givetvis att det inte finns ngra egentliga regler. Man spär ut tills det är som godast: eller? :)

t-bird63
8/15/10, 10:27 PM
#15

50/50 gör ju att den hamnar på 30% och det är ju ändå inte så illa, ungefär som dom på 40% med en skvätt vatten. Men hur mycket vatten som man vill har är helt eget tycke och smak, det är bara att testa sig fram.

Men det är inte bara alkoholstyrkan som spelar in utan först och främst hur den smakar, vissa vaknar till liv med bara en liten skvätt och andra vill ha lite mer. I allmänhet tycker jag att dom rökiga Islay sorterna tål vatten bättre än många andra, lowland sorterna ska man vara lite försiktigare med.

Och det är precis som du skriver, spä whiskyn tills du själv tycker att den smakar bäst, och det brukar ta ca 1 flaska att smaka in sig på en ny sort så det brukar vara en trevlig upplevelse. =)

[trumman]
8/16/10, 11:46 AM
#16

Ahh, tack för tips!

Snart är det löning och dags för en flarra till av ngt slag. Undrar vad jag skall testa då?

t-bird63
8/16/10, 6:15 PM
#17

Highland Park är en av världens bästa, testa en sån.

[trumman]
8/16/10, 8:05 PM
#18

Ska bli!

[trumman]
8/26/10, 3:36 PM
#19

Dåså, då var de inhandlade: månadens flaskor!

Highland Park 18yo och en Ardbeg 10yo (den gillade jag så den kommer nog bli huswhisky).

Jag måste erkänna att jag är lätt fnittrigt upphetsad över att få komma hem och, efter att ha fått valpen i säng, få smutta på HPn. Tycker mig ju, i detta, funnit en riktigt trevlig och nöjessam sinnlig hobby (kan man verkligen kalla det det?) som jag njuter riktigt, riktigt mycket av.

Smakerna, dofterna, stämningen. Mmhmmm….

Nu skall jag bara införskaffa mig riktiga GLAS också eftersom jag förstått det finns olika sorter för olika ändamål/whiskys.

Har ni några tips på glas åt en lekman skulle det uppskattas.

t-bird63
8/29/10, 6:32 PM
#20

HP 18  är bland världens bästa whiskys…om inte den bästa. Skaffa tulpanformade glas, borde finnas i en välsorterad glasbutik annars fungerar det bra med cognacskupor. Det finns whiskykupor med lock på också, för att hålla aromen kvar.

Har testat att blanda Supernovan 3cl wirre/2cl vatten och där tycker jag nog att den smakar bäst.

Klart att du kan kalla ditt intresse för whisky för hobby, det är den bästa hobby som finns. Tungan ute

Ha det gott med många trevliga stunder med din HP/ Mats

Annons:
[trumman]
8/31/10, 4:49 PM
#21

Tack för svar Mats!

Jag måste nu, efter noga prövning (oh!) skriva under på att det iaf är den bästa whisky JAG druckit än så länge! Oj oj oj… så len och skön och smidig; de där underbart mjuka gräddkolasmaken som dröjer sig kvar.

Det rökiga "bettet" och stinget från alkoholen… jo du, denna blir det en till flaska av snart!

[trumman]
10/1/10, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Då är det dags igen; ny whiskysort!

Denna gång kommer jag prova Lagavulin 16yo som det talats varmt om här på arbetet av min whiskyälskande kollega.

Vi får se vad smaklökarna säger om ganska exakt 3 timmar efter att valparna lagt sig.

[trumman]
10/4/10, 4:49 PM
#23

Ja denna var ngt i min smak; jag gillar den, men den är gomrankad som 3a i dagsläget, med HP 18yo på 1:a plats, Ardbeg 10yo på 2:a.

t-bird63
10/4/10, 6:25 PM
#24

Det finns massor av god rökig whisky på bolaget men testa gärna en speyside eller en highland också, då händer det lite annat  i gommen. Jag tror nog att favoritlistan efter nr1 kommer att röras om en smula med tiden för det är en trevlig hobby du har skaffat. Många goda whiskyhälsningar: Mats. Cool

[trumman]
10/4/10, 8:51 PM
#25

Härligt, många goda råd kommer från Mats - det gillar vi!

*skriver ner nyss mottagna på listan*

Highland Park 18yo är så långt favoriten.

Smakade en Tallisker ?yo också i lördags på hockeyn (satt i logen och glassa) men dessvärre hade det redan inmundigats en del, då stämningen var på topp efter vinst (AIK!) så jag har tyvärr inget betyg/upplevelse kvar på den i minnet *rodna*

Upp till toppen
Annons: