Whisky iFokus

Whisky

Etikettbourbon
Läst 2910 ggr
Phryxe
0

Four Roses Single Barrel

Gillar Four Roses så jag tänkte jag skulle testa vad det är för speciellt med Single Barrel. Den vanliga flaskan är 40% och Single Barrel är 43%. Inte stor skillnad tycker man, men jag tyckte den senare var för stark så den tappade i smak.

Idén med Single Barrel borde innebära att det kan vara ganska stor variation på smaken i flaskorna. Single Barrel lär betyda att innehållet i flaskan kommer från ett fat, inte blandat från olika fat. Har förut aldrig tänkt på att man blandar ihop spriten från olika fat, utom de som är blended.

Four Roses måste väl också göra nåt mer med den vanliga produkten eftersom den innehåller mindre alkohol. Kanske späder man ut den lite med vatten samtidigt som man blandar ihop det …

Bogey
0

Pytsa lite vatten i din Single barrel och se om du inte släpper loss lite mer smaker som gömmer sig i spritsmaken.

Jag har en Blackadder Smoking Islay (Flaska 23 av 323 men jag kommer inte ihåg numret på tunnan) som är på 53%, men med rätt mängd vatten i glaset tycker jag den är gudomligt god.

CarpetDiem
0

Smarrigt!

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk