Tryffel med whisky
Detta recept av signaturen Tramptass på Bakverk i Fokus, har jag fått lov att lägga in här.
Tack för det!
_Jag brukar köra på ett enkelt chokladtryffelrecept och smaksätta med olika sorters sprit.
Gjorde en sats med mörk chokladtryffel och smaksatte med Famous Grouse förra året. Jag är inte mycket för whisky men far min vart förtjust. Det roliga med bakning är ju att man kan smaksätta med nästan vad som helst som faller en i smaken, whisky är inget undantag. Det är i princip bara att ta ett recept man tycker om och som man tror kan passa bra tillsammans med whiskey och experimentera lite. Vi var ett gäng på skolan som var och åt glass på ett litet lokalt glasseri (eller vad man nu ska kalla det) i helgen. Där hade de gjort sorbet på Guiness öl, kan deffinitivt tänka mig att man skulle kunna göra egen glass eller sorbet med en touch av whisky.
Det chokladtryffelrecept jag använder mig av är som följer:
300 gram choklad
1 deciliter vispgrädde
2 matskedar smaksättare
Hacka chokladen i små bitar.
Koka upp grädden i en kastrull och häll i chokladen och låt den smälta under omrörning.
Ta sedan bort kastrullen från plattan och blanda i eventuell smaksättare.
Häll upp i en passande form och låt svalna.
Mörk choklad stelanar i rumsteperatur medan ljus och vit choklad kan behöva stå i kylskåp.
Alternativt kan man öka mängden choklad för att de senare sorterna ska stelna bättre (beroende på chokladens kvalitet måste man ha mer choklad för att det inte ska bli för löst).
När tryffeln har stelat är det bara att skära upp i lagom stora bitar eller rulla små bollar av dem och täcka dem i kakao eller florsocker._