Annons:
Etikettsamla-whisky
Läst 19750 ggr
Carrosh
2016-05-01 23:07

Samlar ni? Vad och hur?

Vet inte om jag kan påstå att det är mycket till samling jag har ännu, jag dricker ju dessutom av den.

Det jag har än så länge är:

Lagavulin 16YO
Laphroaig 10YO
Talisker 10YO
Jura Prophecy
Jura Superstition
Ardbeg Uigeadail

Önskelistan är ju desto längre.. 

Hur gör ni? Dricker ni av er samling? Eller separerar ni det ni dricker och det ni samlar? Samlar ni något speciellt?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
JazzBass
2016-05-03 14:31
#1

Samlar och samlar… Whiskyn är lite som musik, man vill inte höra på samma skiva eller musikstil hela tiden, så jag strävar efter att alltid ha lite några olika sorter att välja mellan. 😃 Omväxling piggar upp. (Direktöversättning av ett utmärkt finskt uttryck som lyder "vaihtelu virkistää"). För närvarande har jag följande flaskor, med varierande mängd innehåll:

  • Mortlach Special Strength (klart dyrast, dricker mycket sällan av den)
  • Glenlivet 12YO
  • Penderyn (Wales enda destilleri, har standardsorten. Den är ganska speciell med kraftiga citrustoner från sherrytunnorna den lagrats i, men mycket god)
  • Bowmore Black Rock
  • Caol Ila Distiller's Edition (12-årig)
  • Lagavulin 16YO
  • Jameson Signature Reserve

På önskelistan finns bland annat nån av de finare Macallan-sorterna (den hands down bästa whiskyn jag smakat var en Macallan 18YO, men den är rejält dyr och riktigt svår att hitta), Dalwhinnie 15YO och Bruichladdich Organic. 🙂 Brukar alltid handla en flaska om jag är på arbetsresa eller liknande, man blir ju sjuk av att betala priserna som gäller i Alko här i Finland, och bättre lär det inte vara i Sverige heller… Senaste anskaffningen var Caol Ilan, har haft den vanliga 12-åringen hemma tidigare och den tyckte jag väldigt mycket om. Det var ett tag sedan redan, men jag tycker den här är ytterligare nåt strå vassare vilket också det högre priset borde innebära.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carrosh
2016-05-04 13:07
#2

#1 Caol Ila håller jag med om att den är riktigt trevlig! 12-åringen finns på min inköps-/önskelista. Blir ju en rätt lång lista eftersom det kostar några kronor att köpa. Köper du också limiterade utgåvor? Funderade på den där nya svenska Box 2nd Step (första i serien om två har precis kommit ut). Är lite velig till svensk whisky.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

JazzBass
2016-05-04 14:15
#3

#2 - Jag brukar inte tänka så långt, alltså bry mig så mycket om nånting är en mindre utgåva eller standardprodukt, men klart att det är kul att ha nåt mer unikt i barskåpet också, speciellt om det är bra klass på varan (t.ex. min Mortlach). 🙂 Ibland får man dock känslan av att tillverkarna hittar på en massa "onödiga" nya sorter som de släpper i mindre utgåvor, mest som Travel Retail, för att öka urvalet (läs: ta mer plats i butiken) och därmed sälja mer. Har släpat hem en hel del såna flaskor, så jag har absolut nappat på kroken. 😃

Svensk whisky är jag inte så insatt i, men min sambo gav mig en Mackmyra special '07 för ett par år sen i julklapp. Den är slut nu, men riktigt trevlig. Väldigt blek i färgen men bra smak iaf. En bekant whiskyfantast (som har kanske ett trettiotal sorter enligt egen utsago) har bjudit på något glas Mackmyra då vi var grannar tidigare, och de har varit riktigt trevliga. Box 2nd Step har jag inte hört talas om. Vad är det?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-05-04 14:41
#4

För övrigt skulle jag gärna spara alla urdruckna flaskor, men plats för det finns nu bara inte. 😐(Mina andra hobbyer tar helt tillräckligt mycket plats, bl.a. har jag fem gitarrer/basar på en vägg i ett nästan eget hobbyrum hemma).

Så mycket samlare är jag ändå att jag aldrig ännu köpt en andra flaska av nån sort jag haft tidigare (Glenlivet-flaskan är på gränsen, men den jag har nu har jag fått i gåva). Få se när det händer första gången, än så länge är jag mer nyfiken på att prova nya sorter än att luta mig bak på nånting gammalt och välbekant. Igen så är det nog ekonomin som sätter hinder för vad man har råd med…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carrosh
2016-05-04 14:47
#5

http://boxwhisky.se/the-2nd-step-collection-01/#close

Här står mer om Box 2nd Step Collection ifall du (eller någon annan) skulle vara intresserad av att läsa. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

JazzBass
2016-05-04 15:17
#6

#5 - Ser ut som nåt som jag absolut skulle tycka vore kul att testa i alla fall. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Isak
2018-03-17 00:45
#7

Vad gäller whisky så samlar jag mest på upplevelser i form av smaker och möten. 

Köper sällan samma flaska igen utan försöker prova nya sorter varje gång.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Upp till toppen
Annons: