Annons:
Etikettoff-topic
Läst 6782 ggr
tlover
2015-11-28 17:45

Billig, dyr och för dyr whiskey?

Vad tycker du är billigt (kan köpas/drickas ofta), dyrt (köps/dricks men vid speciella tillfällen) och för dyrt (köps inte även om det skulle vara gott) i whiskeyväg?

Då jag inte kan whiskey skriv gärna hur mycket man får då man köpen en flaska (eller liknande).

l'm back

Annons:
JazzBass
2015-12-03 15:21
#1

Jag skulle egentligen inte använda den indelningen du gör. Hemma dricker jag alltid relativt dyr whisky, i medeltal kanske 1 portion per vecka, helt enkelt för att jag inte alls är speciellt förtjust i billig whisky rent generellt. Men vill jag bjuda ett lite större gäng på en whisky efter t.ex. en middag och inte vill ruinera mig på samma gång, eller om jag själv är gäst på t.ex. ett bröllop med många gäster, är det lättare att acceptera nånting billigare. Då är det oftast inte heller själva whiskyn som är i fokus utan umgänget och gemenskapen.

Svindyra whiskyn, eller iaf det dyraste jag har i barskåpet, dricker jag kanske främst vid lite mer speciella tillfällen, men det händer också att jag tar en sån en bättre vardagskväll eller helg när man vill lyxa till det. Oftast är det då 2cl för att både spara på den dyrbara drycken och för att undvika bli påverkad av alkoholinnehållet.

Billigt: Alla vanliga blended, typ johnnie walker, chivas regal, famous grouse, grants, jameson, tullamore dew osv. De två sistnämnda är irländska whiskeyn som kanske är bäst för att användas i irish coffee. Jag tar helt klart hellre en god irish coffee än en shot av de andra märkena, även om flera av dem är helt acceptabla. Pris 20-30 euro per 0,7l (eller 1l i taxfree).

Dyrt: Single malt. Helst minst 10-åriga eller mer exklusiva NOS (no age statement) sorter. Prisklassen jag brukar handla mest i är 50-80 euro för 0,7 liter (eller 1 liter i tax-free). Finns många bra sorter i den prisklassen. 

Svindyrt: Sånt jag inte kan tänka mig köpa fast jag skulle ha råd, som t.ex. en 0,7l flaska för 200 euro eller uppåt. Det dyraste jag har betalat är ca 90-100 euro för en halvliter (68 brittiska pund, på rabatt). Den gav dock mersmak för lite dyrare sorter. 😉

(Ordet "whiskey" används endast för irländsk och amerikansk dito, om jag inte minns fel. I andra fall skrivs det "whisky").

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2015-12-03 15:26
#2

#1 Jag vill ha för att jämföra med teer då jag tänkte skriva en artikel om te och pris och då tänkte jag jämföra med något som det är mer "tillåtet" att lägga pengar på. Så tack så mycket 🙂

l'm back

[molly1974]
2015-12-07 18:42
#3

jag tycker det skall var gott

tlover
2015-12-07 20:58
#4

#3 Såklart, samma gäller ju te också Men om man inte är ekonomiskt oberoende så finns det nog ett maxpris.

l'm back

Upp till toppen
Annons: