Annons:
Etikettwhiskytips
Läst 22570 ggr
tlover
2015-06-17 10:15

Ny trend: Whisky och te

Jag har aldrig skrivit här förut så diskussionsgruppen kan vara fel men jag tänkte tipsa om vad jag skrev inne på te ifokus (Direkt kopierat därifrån).

"Många rekommenderar ju vinkännare och kaffekännare att även dricka te för att öva upp paletten och nu har det blivit en trend att dricka te med whisky.

Teet förhöjer smaken på whiskyn och whiskyn förhöjer smaken på teet.

http://www.worldteanews.com/insights/industry-insight/on-trend-whisky-and-tea?et_mid=760446&rid=246100885

Skulle du kunna tänka dig att dricka whisky till ditt te?"

l'm back

Annons:
JazzBass
2015-06-25 09:46
#1

Intressant! 🙂

Jag kan nog tänka mig prova, alltid intressant med nya saker. I artikeln nämndes Talisker som är en väldigt rökig whisky. Jag har ett par rökiga whiskyn hemma (Bowmore och Lagavulin) men kanske det funkar bra med icke-rökiga sorter också? Tror dock att jag låter den dyraste och finaste (en Mortlach) vara ifred.

Olika tesorter kan jag nästan noll och ingenting om, vanligt svart te utan krusiduller är vad jag föredrar, dock gärna med lite honung och eventuellt en skvätt mjölk. Knappast fel att börja experimentera med det. 🙂

Om smakerna faktiskt passar bra ihop, så ser jag inget problem med att testa blanda, alltså allt i samma glas/kopp. Irish Coffee är ju supergott om det görs rätt, så kanske det blir bra med Scotch Tea också? Då tror jag dock jag väljer en av de lite förmånligare, neutralare sorterna att börja med, kanske Glenlivet. Nån vanlig blended har jag inte i barskåpet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonsterTrollet
2015-08-24 10:45
#2

Hett te med en skvätt whisky i får en att svettas ut förkylningen snabbt som sjutton så det brukar jag köra ibland när jag känner mig krasslig.
Det är en smakbomb i munnen om man har en lite rökigare sort. 😛

Annars har jag inte testat det i separerad stil.

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

Carrosh
2015-10-19 19:06
#3

Jag kan tänka mig att det inte bara är grönt te som whisky kan fungera bra med. Rött te, som kan vara ganska strävt i smaken, kan nog också göra sig väldigt bra med whisky.

Blir lite sugen på att testa en riktigt rökig sort (typ Laphroaig) tillsammans med något bärsmakande te. Skogsbär eller hallon möjligtvis, då jag upptäckt att just färska hallon och rökig whisky fungerar väldigt bra ihop. Det tilltalar i vart fall mina smaklökar. :) Även apelsin fungerar till whisky, så ett rött eller grönt te med apelsinsmak kanske skulle vara något att prova?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tlover
2015-10-19 20:38
#4

#3 svart te (darjeeling) nämner dom också i artikeln om jag minns rätt

l'm back

Carrosh
2015-10-19 21:25
#5

#4 Det missade jag nog i så fall. Ögnade mest igenom texten.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

NiklasTyreso
2016-01-28 22:26
#6

Darjeeling te av bra kvalitet har en lätt fruktig syrlighet som jag tror saknas hos de flesta sorters whiskey, så det kan nog komplettera många whiskys. Whiskey lagrad på sherry fat med frukiga toner kan jag tänka mig att kombinera med ett fylligt Assam te (first flush). Torvsmaken i vissa whiskys vet jag inte vad som skulle kunna passa, möjligen ett chinesiskt Yunnan te för att förstärka smaken av humusämnen.

Annons:
tlover
2016-01-29 07:56
#7

#6 Nu kan jag inte whiskey alls men det sista lät som om det skulle kunna passa med ett fint pu-erh

l'm back

Annakaye
2016-02-14 22:22
#8

Earl grey med Oban är jättegott kan jag meddela, gärna med honung och lite citron

Carrosh
2016-02-18 10:50
#9

#8 Då måste jag testa det! Det enda som saknas här är Oban.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Dennissen
2016-02-26 10:01
#10

Nu är ju inte Dragon Blood en whiskey men en likör, den är god att ha i té också tycker jag :)

Upp till toppen
Annons: