Annons:
Etikettomröstningar
Läst 5134 ggr
saziele
2012-10-24 09:32

Vilken sort ska jag välja?

Hej!

Nu ber jag ödmjukast er whisky-fantaster om lite tips och råd.. :)

Jag ska köpa en födelsedagspresent till en polare, och är givetvis helt vilsen i systembolagets whisky-träsk.

Han är lite av en fantast, så givetvis vore det roligt att hitta en sort han verkligen skulle uppskatta. Jag har tidigare bett honom om råd när jag skulle köpa whisky till en annan kompis, och det verkar som att han gillar bla:

- Bowmore
- Laphoraigh
- Någon indisk whisky (?)

Han har även pratat om den där extremt rökiga whiskyn Octomore, men det kanske var mer en rolig grej än att den faktiskt var god (vad vet jag)?

Nåväl, om ni har några tips baserat på ovanstående information skulle jag bli fantastiskt glad! Budgeten ligger på ca 700-1000 kr.

Tusen tack på förhand för eventuella tips och råd. :)

Annons:
Perly
2012-10-24 17:38
#1

Lämnar avtryck då min far snart fyller jämt och det lär bli något liknande då (:

Alltid Oavsett

Silvestris
2012-10-25 19:20
#2

Ardbegs Corrywreckan är helt fantastiskt god, en mycket rökig whisky men som inte bara smakar rök utan har mer komplexa smaker också.

Mackmyra skog är en whisky helt utan rökighet och som verkligen smakar skog. Man kan känna en tydlig smak av bla. lingon. Helt fantastiskt god, men den kan eventuellt ligga lite över budget.

Kippei
2012-10-27 14:57
#3

Hej!

Det kan vara svårt att köppa whisky till en riktig fantast som antagligen redan provat det mesta som finns som standard.

Fast du har tur att det är nu på året han fyller år då de flesta destillerierna kommer nu med sina årliga distillers edition. Så jag skulle rekomendera att kanske köpa DE från Bowmore eller Laphoraigh.

Annars om du har tur kanske det fortfarande finns flaskor kvar av Ardberg Galileo kvar på hyllan där du bor.

Om man vill uppleva något nytt och från just Indien rekomenderar jag Amarut Fusion som blev utnämnd som världens tredje bästa whisky 2010.

t-bird63
2012-10-28 13:10
#4

Du kan titta på Highland Park 18år, en riktigt bra och prisvärd whisky.

Upp till toppen
Annons: