Annons:
Etikettspeyside
Läst 7908 ggr
CarpetDiem
2009-04-08 00:38

Speyside Whisky

Området kring floden Spey den nordostliga delen av Skottland är en tämligen okänd plats för mig. Visserligen finns här några märken som jag har fått njuta av så som The Balvenie, Cardhu, Cragganmore, Glenfiddich, Macallan, Strathisla och The Glenlivet. Som ni ser är det sorter med många karraktärer men det beror på att jag älskar att prova. Jag klarar inte av att halka in på ett spår - för då tappar man så mycket.

Nå - vad tycker du om Speysides? Favoriter?

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Annons:
JazzBass
2015-05-21 15:08
#1

Gammal tråd, men ingen har ju svarat så…

Ärligt talat så är jag väldigt dålig på de olika whiskyregionerna och deras karaktärskillnader. Borde bli mer påläst så jag vet vad som är vad. Kan egentligen inte uttala mig speciellt mycket om Speysides rent allmänt, men jag gillar åtminstone de flesta av de du listar ovan. Ett par tre av dem har jag dock ingen erfarenhet av.

Bästa whiskyn jag druckit har varit Macallan 18, utan tvekan, en Speyside alltså. Troligtvis den dyraste också. 😛 Förra veckan då jag var i UK köpte jag en flaska Mortlach Special Strength, en No Age Statement Speyside-whisky som säljs endast som travel retail. Kostade ca 70 pund. Eftersom det bara är en halvliters flaska så var det utan tvekan den dyraste whisky jag köpt hittills. Jag har bara smakat på den två gånger, först vid provsmakningen i butiken på Heathrow, och en gång hemma. Det är nog den bästa av de jag har hemma i barskåpet, placerad bakom de övriga för att inte konsumeras för fort. Det finns en del reviews på nätet om den, var den får lysande kritik, och jag håller med om allt. 🙂 De andra sorterna jag har hemma för närvarande är Glenlivet 12, Penderyn (enda whiskyn från Wales), Bowmore 15, Bowmore Black Rock, Lagavulin 16, Jameson Special Edition (väldigt god faktiskt) och en Mackmyra Special -07.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Göstage]
2019-08-20 19:22
#2

I mina yngre dagar var Glenfiddich något som bara kompisar med bättre bemedlade föräldrar kunde bjuda på. Idag verkar den närmast ha hamnat på lågprishyllan. Eller också har jag fått bättre ekonomi sedan dess…😉

https://www.expressen.se/allt-om-vin/dryck/sprit/whisky/whisky-7-single-malt-favoriter-enligt-experten/

Upp till toppen
Annons: