Annons:
Etikettuttryck-och-facktermer
Läst 5082 ggr
ailin
2009-05-04 21:34

Olika uttryck ?

Vad är det för skillnad på Double Wood och Double Matured

Har ganska nyligen upptäckt whisky så jag håller på att lära mig.

Är det någon som vet var man kan hitta de olika termerna i någon bok.

Annons:
CarpetDiem
2009-05-05 16:49
#1

Hej!

Bra fråga faktiskt - lite klurig skulle jag vilja säga.

Double wood betyder att man lagrar en whisky först på ekfat och sedan på exempelvis på sherryfat. Ett exempel är Balvenie 12 years Doublewood.

Nu törs inte jag gå vidare med Double Matured eftersom jag för tillfället inte har något bra svar…

Jag vet inte om den egentliga skillnaden mellan dessa begrepp är hur länge whiskyn har lagrats på vissa fat.
Vissa låter whiskyn ligga lika länge på de olika faten. Ex. 3 + 3 år för att få en riktig karaktär på drycken. Men detta är bara en gissning…

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Bogey
2009-05-05 17:17
#2

Hittade denna text från http://www.clubofzurich.com

What does "Port Wood Finish" or "Doublewood" etc. mean?
One of the most important contributors to a whisky's taste is the wood of the cask it ages in. Traditionally, oak is used to make a cask. However, distilleries found out that they could improve the "roundness" of a whiskey when they used casks made from other wood, or casks that where previously used for other products (Sherry, Brandy, Burbon, Red Wine). Examples for whiskies that aged in such a cask are "Bowmore Dusk" (Red Wine), "The Balvenie PortWood", or "Lagavulin Double Matured". Sometimes a whisky spends all its time in such a cask, sometimes it first ages in an oak barrel, and is then transferred to another one (Double-Wood, xxxWood finish, Double Matured etc).

Jag tolkar det som att det är ungefär samma sak bara uttryckt på annat sätt.

Freke
2009-05-09 12:32
#3

Double Matured betyder i korthet samma sak, att Whiskyn lagrats en andra gång på utvalda fat.

Oftast för att tona ner och runda av Whiskyn lite mer,

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

villeenberg
2011-02-07 17:42
#4

Dubblewood eller också t.ex triple wood är när man fatlagrar i flera olika fat, för att "bygga" en ny speciell smak.

Matured är att de "mognat" i. ex Matured in bourbon casks.

ett tips med böcker är att gå till bibloteket och hitta en bok man förstår. visa kan verka dåligt upsatta med konstiga formulationer, alltid bra att hitta en bra bok som passar en själv och sedan köpa den om den göra stora intryck.

xD

Upp till toppen
Annons: