Annons:
Etikettoff-topic
Läst 8941 ggr
Sputte
1/4/10, 9:41 PM

Hur länge håller sig whiskey?

Var hälsad whiskeyälskare!

Nu kanske ni reagerar lite på överskriften, eftersom all whiskey är lagrad i flera år.

Men anledningen till att jag frågar är att jag hade tänkt mig att önska mig en flaska av min favoritwhiskey (Ardbeg Uigeadail)  till min födelsedag, och jag är ingen stordrickare och det kommer ta ett bra tag innan jag slevat i mig hela.

Därför undrar jag, hur länge kan man ha en öppnad whiskeyflaska ståendes, utan att den börjar smaka illa?
Har hört att den kan börja smaka kork efter en viss tid, och man vill ju inte riskera att förstöra den på annat sätt heller.

Samt, vad är bästa förvaringssätt? Någon specifik temperatur?
Vad säger ni? Dela med er av era kunskaper nu! Skrattande

Annons:
Phryxe
1/5/10, 7:49 PM
#1

Mina öppnade flaskor brukar inte vara så länge, men jag har undrat samma sak. Har hört att öppnade flaskor ska försämras. Är det möjligen, hemska tanke*, alkoholen som dunstar? Vinflaskor ska man väl ha liggande för att hålla korken fuktig (om det är riktig kork) så den inte torkar och släpper igenom luft. Har nog aldrig sett nån ha liggande whiskey-flaskor, men det är kanske samma sak med sprit …

* :)

Bogey
1/6/10, 2:31 AM
#2

Njae, jag har hört att whisky'n kan oxidera lite när det kommer in syre i flaskan och därmed ändra smak med tiden, men dålig i bemärkelsen att du blir sjuk av den som med mat som blivit dålig tror jag inte sker.

Upp till toppen
Annons: