Annons:
Etikettskotsk-single-malt
Läst 10915 ggr
LenaR
2010-02-24 13:26

Rekommendera skotsk maltwhisky

Hej!

Jag måste be er om hjälp med att hitta en lämplig maltwhisky, som ska vara en födelsedagspresent. Helst inte ur beställningssortimentet, för jag är sent ute och måste ha den till på fredag.

Det enda jag vet är att den inte får vara för rökig, det gillar han inte.

Har ni några förslag?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Bogey
2010-02-24 15:00
#1

Varför inte en lite udda whisky från Japan, en Yamaziki? Läs gärna tråden Japansk Whisky - finns det?

Annars så är The Glenlivet ett ett bra val om man inte vill ha rökigt. Även Glen Moray 16yo skulle nog passa

Ett billigare alternativ kan kanske vara Glen Grant.

Irländsk whisky är aldrig rökig så Bushmills, Tullamore dew, Jameson eller nån annan irländsk kan också vara ett alternativ. Observera dock att de ganska ofta är blended.

Kolla gärna Systemets smak och doft beskrivningar på ovanstående för att se närmare om du tror att de passar.

Det finns många men det är i.a.f. ett litet urval Glad

WiktZac
2010-02-24 18:21
#2

Cragganmore, 12yo tycker jag är en utmärkt whisky. Nog det mest prisvärda jag känner till - 369:- för en sådan god och lättdrucken whisky är ett klipp. Den har en givet plats i mitt skåp. Väldigt balanserad. Den ingår också välförtjänt i six classic malts. En speyside.

//Zac

Bogey
2010-02-24 18:41
#3

#2 Håller med om att Cragganmore är bra, åtminstone den jag har provat (vet inte om det var samma som den du rekommenderar), men jag ttror att den är för rökig då hon efterfrågade whisky som inte var rökig.

LenaR
2010-02-24 22:49
#4

Nej, inget rökigt den här gången. Däremot så låter det som att Cragganmore kan vara något för mig!

Än så länge lutar det åt japanen. Det låter så konstigt - japansk whiskey? Det låter svårt att motstå. Cool


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

WiktZac
2010-02-25 10:34
#5

#3 Fast jag upplever den som mer eller mindre helt orökig? Men smaken är som baken - kanske har jag felaktigt kalibrerat smaklökarna med för mycket Laphroaig eller liknande… ;o)

Skulle jag lägga ut lite mer pengar så är Suntory Yamazakin utsökt bra! Eller en Highland Park 18yo för en tjuga till - jättegod, med mycket lätt rökighet. Men det är klart att det är svårt att slå en japansk whisky som lär bli mer underlag för diskussioner och förundran! ;o)

//Zac

LenaR
2010-02-25 13:41
#6

Ja, det är nog konversationen kring den japanska whiskeyn som gör att det blir den som vinner. Men Cragganmore ska jag prova själv!

Tack för alla tips, nu går jag och köper Yamazakin!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
LenaR
2010-02-27 11:42
#7

Yamazakin blev mycket uppskattad, både som konversationsobjekt och som drink. En riktig godiswhiskey!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

WiktZac
2010-02-27 11:46
#8

#7 Drack faktiskt upp det sista i min egen flaska av Yamazaki igår. Den är riktigt fin. Man blir riktigt nyfiken på resterande japanska whiskys som inte tar sig runt jorden hit upp!

//Zac

Bogey
2010-02-27 21:20
#9

Fick tips om Nikka idag om man vill ha en japan med lite rökighet. Får väl bli den nästa gång :-)

WiktZac
2010-02-28 07:28
#10

#9 Den är också fin, men upplever den som lite kantigare och rivigare än Yamazakin. En av få jag tycker blir bättre med en skvätt vatten i.

//Zac

LenaR
2010-06-30 22:17
#11

Ska bara tala om att jag äntligen fick tag i Cragganmore, som WiktZac tipsade om. Och den gjorde ett väldigt gott första intryck! Den är mild även för mina smaklökar, så den kommer nog att hamna på repertoaren.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: